۲۳ خرداد ۱۳۹۳

ستون پنجم به چه معنی است ؟ دارای معنی لغوی است و یا محتوایی ؟ از کجا و درچه زمان در میان مردم جهان عمومیت یافته است ؟ منوچهر محمدی


جواب : ستون پنجم یک اصطلاح است و معنی محتوایی دارد و نه لغوی و در محتوا نیز به عوامل پنهان و جاسوس یک کشور در کشور دیگر گفته میشود و یا نیز به عوامل جاسوس و خرابکار یک سازمان سیاسی مخالف یک نظام و یا یک دولت در یک کشوراطلاق میشود ولذا این اصطلاح در جنگهای داخلی اسپانیا پدید آمد و از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ بطول انجامید و یک میلیون نفرهم نیز قربانی گرفت و اما شرح تاریخ ان نیز بطور خلاصه اینگونه است .
یکم : در سال ۱۹۳۱ بر اثر قیام جمهوری خواهان ، نظام پادشاهی اسپانیا سقوط کرد و شاه اسپانیا آلفونس سیزدهم از کشور گریخت 
دوم : از ۱۹۳۳ انحراف انقلاب از سوی محافظه کاران جمهوریخواه هر چه بیشتر تشدید و تشدیدتر شد تا به سال ۱۹۳۶ 
سوم : در انتخابات فوریه ۱۹۳۶ مجموعه طیف های چپ شامل جمهوری خواهان ، انارشیستها ، کمونیست ها و سوسیالیست ها در مقابل طیف های متحدی چون سلطنت طلبها ، افسران ارتش و روحانیون ، پیروز قاطع انتخابات بیرون آمدند لذا پس از ان بود که یکی از ژنرالهای ارتش بنام فرانسیسکو فرانکو در ژوئیه ۱۹۳۶ یعنی درست پنج ماه پس از پیروزی انتخابات ، قیام علیه جمهوری خواهان را با فتح بندر بارسلون آغاز نمود و در مقابل هم نیز تمامی احزاب چپ برای مقابله با جمهوری خواهان با هم متحد شدند اما بیش از سه سال و اندی در جنگ داخلی دوام نیاوردند (۱۹۳۶-۱۹۳۹) زیرا که ژنرال فرانکو در نهایت موفق شد با گردآوری چهارستون در بیرون از پایتخت و یک ستون پنهان و رخنه کننده بنام ستون پنجم در درون پایتخت به نیروهای انقلابی در پایتخت واقع در شهر مادرید حمله برد و در نهایت نیز آنان را تسلیم خود نماید . 
لذا اگر نبود ستون پنجم یعنی ستون پنهان و رخنه کننده ژنرال فرانکو در درون پایتخت ، شاید پیروزی به این آسانی نصیب ان ژنرال سرسخت نمیشد . بنابراین از ان زمان تاکنون به هر عوامل پنهان یا جاسوس و یا رخنه کننده در هر نظام خارجی و نیزسازمان داخلی ، ستون پنجم اطلاق میشود .

0 نظرات: