۲۹ مرداد ۱۳۹۶

کنفرانس گوادلوپ را به یاد دارید ؟ مثلث بیق را چی‌ ؟


کنفرانس گوادلوپ را به یاد دارید ؟ مثلث بیق را چی‌ ؟
آیا کنفرانس گوادلوپ دیگری در حال تکرار شدن است ؟ آیا مثلث بیق دیگری در حال شکل گیری است ؟ و اگر در حال شکل گیری است اینبار این تاریخ مثلث بیق به چه فورمتی در حال شکل گیری است ؟ آیا با شکلی‌ همچون تنها عمود یا افق یعنی با یک نقطه در یک خط‌ و یا توامان افق و عمود یعنی چند نقطه در چند خط‌ در حال شکل گیری است؟ یک نقطه و یک خط‌ در این فیلم که مشخص است، اما بقایای نقاط و خطوط قرار است در کدام و کجای فیلمی قرار گیرند که بزودی نمود و ظهور خواهد یافت ؟ و نیز مهمتر از هر چیز، اصلا این تغییر مثلث بیق به چه صورتی‌ قرار است بر سر جمهوری اسلامی فرود آید؟
مثلث بیق، حرف اول نام خانوادگی بنی صدر، یزدی و قطب زاده است. آنها نه‌ سه‌ یار دبستانی عهد سلجوقیه ، بلکه سه‌ یار داستانی‌ مبارزاتی خمینی به هنگام مبارزات او در پاریس و حکومت او در ایران هستند اگرچه در نهایت هر یک از سه‌ یار داستانی‌ عهد خمینی به سرنوشتی شبیه سه یار دبستانی عهد سلجوقیه دچار آمدند. مطالعه داستان تاریخی البته تا حدودی شبیه به هم از سه‌ یار در دو عهد سلجوقیه و روحانیت خمینی از جاذبه‌ای همراه با تراژدی برخوردار است.
بنی صدر، یزدی و قطب زاده، به واقع سه‌ تن‌ از یاران بانفوذ حلقه خمینی در نوفل لوشاتوی پاریس بودند و همواره نیز در کنار او قرار داشتند بطوریکه آنها با رایزنی‌های ممتد با نمایندگان چهار کشور قدرتمند جهانی و جلب حمایت آنان از این روحانی، در کوتاه زمان وی را به یک چهره جهانی مبدل ساختند.
آیا کنفرانس گوادلوپ را به یاد دارید که از ۱۴ تا ۱۷ دی‌ ماه ۱۳۵۷ با حضور رهبران سیاسی چهار کشور قدرت جهانی چون جیمی کارتر رییس جمهوری آمریکا، والری جیسکاردستن رئیس جمهور فرانسه، جیمز کلاهان نخست وزیر انگلستان و هلموت اشمیت صدر اعظم آلمان غربی در جزیره‌ گوادلوپ در دریای کارائیب تشکیل شده بود و پس از سه‌ روز گفتگو در موارد مختلف از جمله در مورد ایران به این نتیجه رسیده بودند که شاه باید برود و حضور شاه در ایران، باعث تداوم بحران میشود و برای جلوگیری از رشد کمونیزم باید با اسلام سیاسی وارد مذاکره شد و با رهبر اسلام سیاسی یعنی خمینی تعامل کرد ؟ اگر به یاد دارید حالا دیدار رسمی‌ اعضایی از هیات نمایندگان سنا ی آمریکا با مریم رجوی در کنفرانس تیرانا را با هم میبینیم و به تحلیل می‌نشینیم و بویژه به این بخش از سخن مریم رجوی که در مجموعه توضیحات ذیل فیلم مکتوب شده است تأمّل می‌کنیم. وى در بخشی از سخنان خود با هیئت آمریکایی گفت که مترادف دانستن تغییر رژیم و دموکراسی برای ایران با جنگ و بی ثباتی در منطقه، فریب محض است و منشأ آن تبلیغات لابی‌های ایران در پایتختهای غربی است

0 نظرات: